Coretan Editor

Kota Berhantu di Kangbashi, Ordos, China

Kota Berhantu di Kangbashi, Ordos, China

tak ada nak main. hantu je main kot. huuuuuuu

Relax. Jangan takut. Kita bukan cerita pasal hantu betul. No nahi nahi. Kita sekarang cerita tentang kota berhantu iaitu kota yang kosong hampir tiada penghuni di Cina. Inilah Kota Berhantu di Kangbashi, Ordos, China

Kota Kangbashi terletak dalam daerah Ordos di Mongolia Tengah. Ianya terletak di utara Negara China. Kota ini mula dibina pada tahun 2003. Ianya berkeluasan 355 km persegi dan lengkap dengan kediaman yang besar dan banyak, stadium, muzium, masjid, kompleks beli belah dan lain-lain.

Di bina pada asalnya untuk menampung 1 juta penduduk, Kangbashi hanya menempatkan 100,000 orang sahaja!!

Banyak isu berkaitan kota ini yang menyebabkan ianya terjadi seperti ini, antaranya adalah ianya disiapkan lebih cepat dari masa tanpa mengambil berat kualiti dan keselamatan binaan.

Tapi kan, tiba-tiba buat bandar tengah padang pasir, siapa lah nak duduk?

Kalau di Malaysia ni, Bukit Beruntung kira-kira macam Kangbashi ni lah. Tapi Bukit Beruntung kecik je. Dengar kata sekarang ni Bukit Beruntung pun nak naik balik.

Ok. jom tengok macam mana rupa bandar ni :

 

 

 

Museum ordos

Museum Ordos. Bentuk pelik ni

masjid di ordos

Masjid Ordos

kesian dia main basketball tak ada kawan

kesian dia main basketball tak ada kawan

ini bangunan apa pula

ini bangunan apa pula

fasiliti sukan bertaraf olimpik

fasiliti sukan bertaraf olimpik

besor besor rumah dia

besor besor rumah dia

bb1aaf5811405c1d11077008d7e4371d

Ini bangunan apa pun tak tahu lah. Apa lah yang 2 orang tu buat.

bangunan apa tak tau

Ini pun lagi binaan pelik

apartment tinggal

berlambak apartment kosong. mesti murah ni

ada menara lagi

ada menara lagi

598ff5bbc2d6d377e988ec17f0489592

satu lagi binaan pelik

tak ada nak main. hantu je main kot. huuuuuuu

tak ada nak main. hantu je main kot. huuuuuuu

stadium ordos

stadium ordos

Ordos Grand Theater

Ordos Grand Theater

 

 

 

Join The Discussion